Thursday, April 21, 2011

:: Masak memasak ::

Salam....

saya nk story aktiviti suami isteri kitorang petang smlm..hikhihikhik..pada suatu petang..si isteri rasa lapar sangat2...so, masuklah si isteri ke dapur...untuk memasak...hairan lah en suami..apa isteri nya nak buat petang2 ni masuk dapur??..selalunya...beli aje..hikhikhik..mana ade, si isteri dah pasang angan2..nak memasak sendiri je minggu nie...selasa lepas dengan semangat waja ke pasar malam sorang2..beli lauk pauk nak masak utk seminggu nie...InsyaAllah..harap2 sihat la untuk masak memasak nie...so, mula2 operasi membersihkan udang la...dah dikeluarkan dr freezer awal lagi..so, tengah mencuci tue, en suami pun masuk bersama majalah..meneman kan si isteri nk memasak...rupanya baru en suami baru sedar yang dia baca majalah tahun lepas...outdated la bang!!heheheh...so, terus en suami mengacau apa yang ada atas api...saya tengah masakkan cili kering time tue...alang2 dah pegang senduk kan...terus si isteri menyuruh en suami menyambung keje2 untuk membuat sambal..di suruh kupas bawang..tak nak...so, saya bagi je apa nk buat...tapi, kena bagitau la step by step apa kena buat...mula2 toskan cili kering yang direbus tadi...then blend kan cili...then blendkan bawang plak..dah siap, terus saya suh panaskan kuali n minyak...nak masukkan bawang dalam kuali tak reti plak..bila saya tuang je ...terus en suami merampas senduk ditangan..katenya nak tunjuk skill memasak...sure sambal nyer sedap..ok, saya biarkan aje...tak sabar asik dok masuk garam...gula, so tiram..saya buat air asam..sebuk jugak nk kaco..katenya air tangan suami pun nk ada jugak..hihihi..apa2 je la bang..kita je yang nak makan...kehkehekhek...then bila bahan untuk kailan ikan masin dah siap...saya la yang masakkan kailan tue...saje je biarkan abang masak sambal...kalau sedap, lepas nie..kontrak, sambal udang mesti chef eizwal la kan..DEAL!!..hikhikhik..

dah setel semua, sementara menanti nasi masak, si suami tak abis lagi keje...ayam belum cuci lagi...hihi...sikit je ayam tu, tu yang mau tolong kannn....dah siap cuci, saya buat QC...hurm, not bad..ayam bersih...terus masukkan lam bekas then masukkan lam peti...besok bole wat paprik ayam tue kan....yumyum...

bila semua dah setel....sedia untuk dihidang n makan....burp..alhamdulillah..kenyang...

0 comments:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment