Sunday, February 28, 2010

:: SejaRah ::

Jumaat lepas, cik puteri kuar dating...heheheh...DATING????...satu perkataan yg dah lama tak wujud lam diari hidup cik puteri yea....cik puteri kuar jumpe kawan2 lama zaman sek teknik cik puteri dulu...kawan2 kamceng satu dorm...huhuhu...setelah sekian lama tak jumpa..kali ni mmg masing2 dah ada cerita hidup sendiri..nonie, last cik puteri jumpa...hari terakhir kuar sek...means, dah hampir 10 tahun tak jumpe....n husna plak last jumpa masa wedding dia kat penang..n now dia dah anak 2 beb!!!!fuhhh..tapi body maintain jea.....

kitrg janji nk jumpe ngan sms jea..actually ramai lagi yang ajak..tapi mas,tak dapt dtg...owen@syathirah tengah menunggu masa nk melahirkan kat kg nyer tue..aFat tak dpt hadir jugak..n kb @ khairul bariyah balik kg plak...so, yg ada kitrg bertiga je la...itu pun dah meriah kat secret recipe @ mid valey tue...hahaha...takpe, len kali kiter set lagi..ramai2 baru best...petangnye lepas balik dr jumpa kawan2..cik puteri ke bangi jap..nk cari tudung..hahah..

sabtu @ smlm...cik puteri ke jb plak..xhousemate cik puteri kawen...Puan Zurina le skang yea...hurm...jam 8pg kitorg bertolak..cik puteri nek bas je...bas yg dah diaturkan ngan geng ict kementerian...walau pun tak ramai tapi meriah...alhamdulillah, sepanjang perjalanan tak der apa yang berlaku....then kitrg singgah kat rnr seremban..nk sarapan..ramai plak org kat situ..semua nya nmpk macm nk g kenduri kawen...dengan berbaju kurung n berbaju melayu..kemeja...ke mana lagi kan....n tetiba tengah syok sarapan..ada seseorang..jeng jeng jeng...jaafar onn n geng pun singgah sarapan kat situ..tak la besar sgt mcm lam tv tu...dia pun nk ke majlis kawen..sebb dok meja depan cik puteri kan..so, mata ni memerhatikan je la..dia sembang ngan orang kat situ...ada yang benti tegur dia...macm ramai sgt yang kenal sgt2 ngan jaafar onn tu..means dia takla sombong ngan org@peminat....da siap makan, kitrg pun naik bas..perjalanan diteruskan...jam 12.30 tgh tepat kitrg da smpi di tempat majlis...menunggu pengantin sampi nk bersanding jam 2 ptg..so, makan je la dulu...lepak2 sambil sembang2..abg dj pun sib baik la layanzz je...hensem sgt kata ain...urm, dah kena taste dia..angau la kejap si ain tue...hikhikhikhik..jam 2 ptg..pengantin tiba....n i'm so surprised that....cik aziyan jadi pengapit!!!!urm, napela cik puteri tak penah tepk hal ni...patutla member g awal pagi lagi ngan en tunang nyer tue...nk jadi pengapit upenyer....takpela, selesai je nengook pengantin bersanding..sebelum pengantin makan, cik puteri sempat pinjam sat pengantin...nak bergambar...wat kenangan...lepas bergambar...kitorg pun balik le....then ada plak suara2 lam bas tu yang nak benti kat ayer itam...da petang skit pun tapi still panas sgt...cik puteri tak jalan jauh...just tgk2..then beli la pisang salai skit....terus tunggu lam bas..tak tahan le..panas...!!!then perjalanan diteruskan....ada la 2 3 kali benti....jam 10 mlm baru samapi umah...fuh penat!!..tapi best dpat jalan...hheheehh....anyway, CONGRATS to my dear fren PN. ZURINA n EN. FADLI...semuga perkahwinan ni akan kekal sehingga akhir hayat n dikurniakan dengan zuriat yang comel cam korg ek....


cik puteri n ain bergambar sebelum pengantin smpi...

silat dulu sblm masuk dewan..

toll...
cik 'pengapit'

perarakan pengantin

sebelum balik...

cik puteri laa...

kitrg makan cashewnuts sesama!!!

dia makan kek soang2...
atas bas

Thursday, February 25, 2010

:: Istimewanya wanita ::

Dipetik dari sumber http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Xy/20100220112634/Article/

11 Keistimewaan wanita....

  • 1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal itu, jawab Baginda SAW, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".
  • 2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan daripadanya 1,000 kejahatan.
  • 3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT.
  • 4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
  • 5. Apabila lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan susunya diberi satu kebajikan.
  • 6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.
  • 7. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah SWT dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
  • 8. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menggembirakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
  • 9. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.
  • 10. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu dulu.
  • 11. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

Monday, February 22, 2010

:: rindu @ i'll never forget u ::


Berdirinya Seorang Perindu

Sikap mu meremukkan hati
Sengaja kau kenang lagi
Kisah menyentuh hati gelisah diri ini
Adakah ku diuji

Kasih ku yang terlalu dalam
Usahlah dipersendakan
Sabar dan kejujuran jadi akar cinta
Agar kita bahagia

Berdiri aku di sini bukan untuk seketika
Berdiri aku sebagai perindu
Meski pun jiwa ku sedih
Terasa bagai dihiris
Namun ku tersenyum selalu
Ku sentiasa beri kesempatan
Semoga ada ruang kemesraan

Kita yang punya perasaan
Terkadang rasa terkilan
Janganlah dikeruhkan kasih yang sedang tenang
Kerana ku merindu



*****************
Rindu......
Ada yang kata amat perit ketika merindu.....
Namun manis ketika dirindui......
Bg aku rindu adalah sesuatu yang unik....
segala mcm rasa terkandung dalamnya.....
rindu mengajar kita erti keperitan....
rindu mengajar kita erti kemanisan....
rindu membuai rasa....menghancurkan hati....melukakan jiwa....
Namun yang pasti....
rindu tetap sesuatu yang menguatkan kasih kita pada seseorang....
- sherkmarch -

rindu itu buatku resah
rindu itu buatku gelisah
rindu itu juga amat mengasyikkan
ada ketika ia amat perit
ada masa ia begitu syahdu
dan ada ketika
rindu itu jualah memaksa mutiara itu bersendu
-akira-


Thursday, February 18, 2010

:: DeMam ::


cik puteri balik kg CNY ritue...sihat..tup2 balik putrajaya bawak balik penyakit plak...skang ni kan panas sgt..umah cik puteri tu mcm dok lam oven..panas ya amat...aduiai..n mulut cik puteri pun bole tahan celupar nyer kan...pagi sabtu tu mama ada cakp macm nk demam..terus cik ckp " takpa, wak mai sini demam tue..bole turunkan berat badan skit" huuhuu...last2 mmg dapat la kan sakit tue..hahaha..mama sihat je wal'afiat smpi skang...pagi selasa seblm balik sini..ada dibekalkan ubat..tapi cik puteri tetinggai plak kat atas meja makan kat dapor tue...takpela, ada pun bukannya cik puteri nk makan pun...biarla..hikhikhikhik...

selasa petang cik puteri da sampi putrajaya...otw balik ke sini tue..azabnyer la...seksa...cik puteri tak becakap banyak pun ngan cik amy..sbb gatai tekak sgt...tak le ckp...kecian member...dok nyanyi melayan lagu je la...mlm nya lepas antar adik balik uia, cik puteri dok umah sorang...melayan tv...takle tido..idung da tersumbat..tak selesa langsung keadaan cik puteri...kul 3pg br dpt tido...sebb da kena paksa tido..besok nk keja kan...so, smlm kat opis ok skit...tapi still panas..lagi2 acond kat mines ni rosak plak...aduhhh...petang nye baru acond ok...lepas ballik keja..dlm kpl ni da set..nk ngemas umah...tup2 balik...mandi,angkat kain...kunun nk menunggu maghrib, layan american idol jap...ntah bile terlelap..jam 4pg baru tersedar cik puteri tetido kat dpn tv..pastu kepala dok pk..aku td tetido kul bape?...sampai pagi dok pk tak dpt jaw..sampi tetido balik until jam 7pg baru sedar yg betul2 sedar...huhuhuh...tak der yang kejutkan cik puteri!!!!!!


:: Need Help ::

Sunday, February 14, 2010

:: New Zealand ::


Anak teruna pakngah cik puteri nk ke New Zealand...n masa blog ni ditulis...Boy(Mohd Zuhaini) dah pun selamat sampai kat New zealand nun....boy ni umo baru 21 dah dapat terbang sambung blaja kat oversea...cik puteri ingat lagi...arwah kakak nya (Farahiah @ kak Chaq) pun penah bercita2 nk further study kat oversea..tapi oleh kerana dia sakit..tak dapat la nk capai cita2 nya tue..n now, alhamdulillah...arwah Chaq mesti bangga kalau dia tau adiknya dapat blaja ke oversea...huhuhu..sedih plak bila ingat kat cousins cik puteri yang sorang nie..kitrg memang kamceng giler...sanggup tak tido smpi 4 pagi sebab nk sembang2...n cik puteri sempat berada disisi dia sehingga ke akhir hayat arwah di hospital...Chaq..i miss you!!!!

:: Masuk meminang ::

Pada 13 Feb yang lepas, kawan se-tadika hinggala ke sekolah rendah cik puteri ni kawin..plak tu ngan cousin cik puteri tapi yang ni jauh skit la...mak ayah jijo ni sepupu mama cik puteri..tahniah buat Siti Salwani n Azizul...semuga kekal hingga ke akhir hayat...


hari ni, 14 Feb, akan jadi satu tarikh kenangan buat pasangan Mohd Zulfikri n Sha...(cik puteri tak ingat plak nama)...haa...diorg akan diikat dengan ikatan pertunangan...cik puteri n mama n adik cik puteri ikut rombongan sebelah lelaki...sedara kitrg jugak..sebelah mama...okla, tak mo citer panjang..just enjoy da pics ya!!

mama...sebelum bertolak, sempat lagi nk bergambar ngan orkid kesayangan dia tue...

cik puteri..macam biasa..pose sorg2..huhuhu

ngan bro...lam keta baru nyer...

wif cousins cik puteri yang chumel2 nie...

kitrg baru sampai umah yang bakal ditunangkan..mergong, a.s

cik puteri pegang bakul buah...

pelamin yang cumel n so sweet..simple je but nice..

cincin merisik n tunang...(kecik sgt jari pemilik ni...)

ha..ini la yg akan ditunangkan

hantaran yg sooo sweeet dr sebelah perempuan...geram je cik puteri tengok...

nak bergambar jugak..heheh

Congratulations!!!

sebelum balik...heheheh...

Friday, February 12, 2010

:: need help ::


cik puteri mohon kawan2 tuk bantu cik puteri...yang mana satu sesuai tuk cik puteri guna as my signature tuk entry cik puteri yang akan datang?...
or ?

:: new appearance ::

test..cik puteri busan da tgk blog cik puteri yg lama..so, hr ni dok try2 mengubah apa yg bole...harap semua suka la yea..hikhikhik

Tuesday, February 9, 2010

:: PudarNya CinTa ::

Cik puteri terjumpa artikel ni pada blog cik Zihan(tak lama lagi dah jadik puan le..)hikhikhikhik..

**********************************************
“Bagaimana andai selepas bertunang setelah sekian lama, dia tidak suka lagi pada kita? Suka pada orang lain”, soal Kak Raiha tiba-tiba.

“Jangankan semasa bertunang kak. Orang berkahwin pun boleh pudar cintanya”.

“Betul juga”.

Persoalan tergantung. Tidak berjawab.

Masing-masing diam. Mata memandang ke tingkap merenung titisan hujan yang lebat.


Aksesori Cinta

“Sememangnya rasa suka yang memutikkan cinta itu perlu. Namun, cinta sahaja tidak menjamin”, Kak Raiha memecahkan kesunyian.

“Maksud akak?”.

“Cinta perlukan aksesori sampingan. Rasa cinta perlu hadir dengan rasa tanggungjawab”.

“Aksesori lain ialah kepercayaan”, tambah Kak Raiha lagi.

Saya semakin mengerti apa yang Kak Raiha cuba sampaikan.

“Rasa tanggungjawab dan kepercayaan ini tidak akan wujud andai tidak rasa diri berTuhan. Cinta jadi tidak berperaturan. Cinta yang jauh dari berpaksikan Tuhan”, saya cuba membuat kesimpulan.

“Benar. Andai cinta berpaksikan Tuhan, barulah lahir cinta sejati yang menyembuhkan, bukan menyakitkan. Bukan cinta buta buatan manusia”.


Cinta Tanpa Tanggunjawab

“Remaja kini terdedah dengan cinta, namun cetek ilmu menguruskannya. Tanpa ilmu, sukar melahirkan rasa tanggungjawab”, Kak Raiha cuba menghuraikan aksesori pertama.

“Tanpa rasa tanggungjawab, si teruna tidak bersifat melindungi kaum wanita. Kaum wanita pula sewenang-wenangnya menyerahkan jiwa dan raga”.

Saya diam mendengarkannya. Realiti yang harus diterima. Realiti bahawa ramai remaja yang terlibat dengan cinta di awal usia, terjebak dengan maksiat dan zina. Realiti yang bimbang lagi meresahkan.

Dengan rasa tanggungjawab yang tinggi, si lelaki akan menghormati wanita dengan tidak merosakkannya. Kesuciannya dipelihara sehinggalah dihalalkan melalui lafaz janji `aku terima nikahnya`. Rasa tanggungjawab yang tinggi juga membentengi diri seorang wanita untuk memelihara kehormatan diri dan rahimnya. Wanita bertanggungjawab untuk mempertahankan dirinya untuk suami yang halal buatnya. Memelihara kesucian rahimnya untuk zuriat yang bakal dilahirkannya.

“Cinta yang Allah gariskan bukanlah untuk menyekat. Cinta berperaturan untuk meningkatkan darjat. Cinta ekslusif!”, pesanan berharga buat remaja mabuk bercinta.

“Cinta tanpa tanggungjawab juga boleh menyebabkan rumah tangga porak peranda”, Kak Raiha mengubah konteks, daripada isu remaja kepada keluarga.

“Dengan mudah, si ayah mahupun ibu boleh `mencintai` orang lain. Bayangkan, andai ibu ataupun bapa sibuk menunaikan tanggungjawab yang tidak pernah selesai terhadap pasangan dan anak-anaknya, soal `terjatuh cinta` dengan orang ketiga pasti dapat dielakkan. Memanglah cabarannya sentiasa ada. Namun, boleh dielakkan!” Kak Raiha sedikit emosi. Tidak adil, tetapi ingin bercinta lagi.

“Setuju kak. Sekalipun suami dan isteri saling mencintai. Tanpa tanggungjawab, selama manakah cinta dapat bertahan agaknya. Cinta dan sayang terhadap anak-anak juga perlu dinilai dengan tanggungjawab”.

“Benar. Anak-anak juga harus punya cinta yang penuh tanggungjawab terhadap ibu bapa”. Peranan anak-anak pula disentuh.

“Bagaimana pula tu?”.

“Anak-anak zaman kini kadangkala sibuk bekerja. Tiada masa untuk bersama ibu bapa”.

“Sekalipun ibu dan bapa pernah melakukan kesilapan ataupun mempunyai kekurangan dalam mendidik kita, jangan menyimpan dendam. Biarlah kekurangan itu dinilai Allah. Lihat perkara positif pada ibu bapa kita. Selain kuasa Allah, jika bukan jasa mereka, masakan kita hidup sehingga kini. Dibesarkan dan dijaga”.

“Andai semua pihak melihat cinta disertai tanggungjawab, insyaAllah tidak timbul masalah. Masing-masing akan fokus pada memberi. Bukan menuntut hak”, saya cuba membuat kesimpulan mengakhiri perbualan.

“Benar, cinta pada Allah juga menuntut kita untuk menzahirkannya. Laksanakan tanggungjawab sebagai hambaNya yang bertaqwa”.


Dicintai Dan Dipercayai

Selain cinta dengan rasa tanggungjawab, cinta juga perlu lengkap dengan mempercayai.

Boleh anda bayangkan hidup tanpa wujud rasa percaya pada orang lain. Tidak percaya orang lain boleh melaksanakan tanggungjawabnya. Tidak percaya orang lain boleh menyimpan rahsia. Bermacam-macam lagi. Tanpa rasa percaya, sukar untuk hidup bahagia. Asyik resah tidak menentu hala.

Justeru, mempercayai itu amat penting dalam memelihara hubungan. Mempercayai seseorang bukan sahaja membuatkan diri kita tenang, bahkan membuatkan diri orang yang dipercayai itu lebih yakin.

Soalnya ialah bagaimana untuk membuatkan diri ini dipercayai sekaligus membina kepercayaan. Kemudian, bagaimana untuk memelihara kepercayaan itu sepanjang perhubungan?

Saya kira, membina kepercayaan mengambil masa. Memulihkan kepercayaan lebih banyak mengambil masa!

Sebelum menjalin hubungan, kepercayaan boleh mula dipupuk. Syaratnya ialah dengan tidak bermuka-muka ataupun berlakon. Lihatlah pada akhlak dan ibadahnya. Andai si dia menjaga hubungannya dengan Allah dan manusia, insyaAllah, apabila bersama kelak, kepercayaan itu sudah terbina.

Bayangkan seorang lelaki yang matanya liar memandang wanita lain. Apakah kita percaya selepas berkahwin kelak, dia akan menundukkan pandangnya?

Bayangkan seorang wanita yang tidak segan silu bertepuk tampar dengan lelaki yang haram buatnya. Apakah selepas bernikah kelak, dia akan menjadi wanita pemalu yang memelihara kelakuannya?

Bayangkan seorang teman yang suka mengumpat orang di sana-sini. Apakah kita yakin, kita tidak akan diumpatnya selepas menceritakan masalah kepadanya?

Ya, benar, manusia boleh berubah dengan izin Allah. Namun, kepercayaan sudah tercalar. Sukar!

Binalah kepercayaan sebelum menjalin hubungan. Kemudian peliharalah kepercayaan itu. Sekali tercalar, mengambil masa untuk memulihkannya.


Cinta Perlu Disuburkan

Cinta perlu ada rasa tanggungjawab dan mempercayai. Semacam kering sahaja bunyinya. Serius dan tidak berwarna-warni. Disebabkan itulah, cinta sesama manusia ini perlu disuburkan dengan kata-kata dan sentuhan. Sentuhan fizikal mahupun jiwa.

Memuji sahabat tentang kelebihan dan sifat positif dirinya.

Membelai anak yang sudah remaja dengan kasih dan mesra.

Menghadiahkan bunga buat isteri tercinta.

Menggantikan bebelan dengan kata-kata semangat buat suami tatkala perkahwinan bertambah usia.

Mengusap wajah ibu dan ayah yang sudah tua dan tidak berdaya.

Bermacam-macam perkara yang boleh dilakukan untuk menyuburkan hubungan sesama manusia melalui sentuhan dan kata-kata. Kadangkala, kita yang tidak amalkannya. Lama-kelamaan, bertukar menjadi kekok. Kemudian, dilabel buang tabiat. Parah!

Mari kita hayati kembali sirah. Kisah cinta manusia paling agung. Cinta Rasulullah terhadap isterinya. Cinta bukan dalam bentuk `segera`. Cinta Rasulullah disertai usaha yang dibajai sentuhan dan kata-kata. Dengan izin Allah, mencairkan hati, menyentuh jiwa.

Tatkala isteri tidur nyenyak kepenatan, Rasulullah memilih untuk tidur diluar, kerana kasihan.

Rasulullah juga tidak kekok meringankan beban isteri dalam menguruskan rumah tangga.

Pernah satu ketika, hidung Saidatina Aisyah dipicit. “Sabar dahulu ya Humaira”, kata nabi seraya memicit hidung Aisyah. Sentuhan mesra untuk menyabarkan dan meredakan.

Rasulullah dan isterinya saling menasihati, bersama-sama memperbaiki diri.

Biji benih gred A, andai tidak dibaja dan dijaga, masakan dapat menghasilkan buah yang sedap. Samalah halnya dengan cinta, andai tidak dibaja, masakan dapat terus kekal bahagia.

Cinta itu perlu, namun cinta semata-mata tidak membawa ke mana. Permulaan yang baik itu tidak menjamin kesudahan yang baik, tanpa baja dan dijaga.

Semoga kita sama-sama dapat amalkan tatkala diri menjalin cinta sesama makhluk menuju cinta kepadaNya.

Monday, February 8, 2010

:: CARA ELAKAN MAKAN WAKTU BERDIET ::

since, cik puteri tengah nk menurunkan berat badan nie...ada sesuatu yg teman cik puteri emailkan pada cik puteri tadi..hikhikhikhik..so, far ada peningkatan...angka depan berat cik puteri da betukar...huuhuhuhuh...chaok2!!!i can do it..heheheeh...semangat tuk diri sendiri...dah tak der semangat dr org lain...indipendent women la katakan...kununnnn...

*****************************************************************
CARA ELAKAN MAKAN WAKTU BERDIET
 Perkara paling sukar untuk mereka yang berdiet adalah untuk menahan diri dari mengambil makanan di saat perut berkeroncong lapar.Namun ada cara mudah yang boleh dilakukan untuk mengelakkan anda yang sedang dalam proses menguruskan badan dari terdorong mengambil makanan ;  1.      Rehat :Ketagih makanan sebenarnya dikaitkan dengan stress jadi lakukan sesuatu yang mebuatkan anda tidak memikirkan tentang makanan.Buatlah aktiviti permainan yang tidak ada kait mengait tentang makanan.  2.      Haruman vanilla :haruman vanilla boleh membantu anda yang sedang ketagih makanan.Letakkan sedikit haruman tersebut pada tisu dan hidu ketika anda memerlukannya.  3.      Jauhkan makanan :jangan simpan makanan ringan didalam rumah ia akan membuatkan anda terpedaya untuk memakannya.Sebaliknya simpanlah buah-buahan segar yang lebih elok untuk anda yang sedang berdiet.  4.      Sibukkan Diri : Ketagihan untuk makan sebenarnya hanya dialami dalam tempoh 15 minit sahaja.Jadi bila anda rasa teringin untuk makan,lakukanlah sesuatu seperti menelefon rakan,minum segelas air ataupun berjalan.  5.      Bersenam :senaman rutin akan mengurangkan ketagihan kerana senama menghasilkan endorphin hormone yang membuatkan anda bersa gembira.Perasaan ini akan mengurangkan ketagihan makan anda berbanding jika anda berasa sedih.

:: kerana dia insan biasa ::

hari ni..cik puteri dpt email ni dr teman...sesuatu yang dirasakan boleh dikongsi bersama.....


********************************************************************************

Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu? Jawabannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawaban kerana Allah hinggalah jawaban duniawi.Tapi ada satu jawaban yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat ini saya masih ingat setiap detail percakapannya. Jawaban dari salah seorang teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib.

Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah. Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja. Kalau dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini selalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti, dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami.

Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati. Ketika dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi kenyataan. Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi. Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya. Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya.. ..!!!

Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu (benar-benar sibuk).

Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan. Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara. Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan pernikahannya. That’s all……Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing. Saya menggambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya memutuskan untuk menginap dirumahnya.


Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual -hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapan akad nikah besok pagi, sungguh membelenggu kami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal. Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa kali Mamanya mengetok pintu, meminta kami tidur.

“Aku tak boleh tidur.” Dia memandang saya dengan wajah bersahaja. Saya faham keadaanya ketika ini.

“Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur.”

“Ya.. ya.” Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu yang samar. Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik. Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak
perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini saya pendamkan.

“Kenapa kamu memilih dia?” Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari baringnya sambil meraih HP dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD HP dia mengais lembaran kertas didalamnya. Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping envelop kepada saya. Saya menerima HP dari tangannya. Envelop putih panjang dengan cop surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ni. Saya melihatnya tanpa mengerti. Eeh…, dia malah ketawa geli hati.

“Buka aja.” Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4, saya melihat warnanya putih. Hehehehehehe. ……

“Teruknya dia ni.” Saya menggeleng-gelengkan kepala sambil menahan senyum. Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula membacanya.Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat inipun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu……..

************ ********* ********* ********* ********* ********* *********

********* ********* ********* ********* ********* ********* *********
********* ********* ********* ********* *******
Kepada Yth ……..

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu’alaikum Wr Wb

Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai.

Saya, yang bernama ………… … menginginkan anda ……….. … untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan.

Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak.

Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamanya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan.

Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa. Cinta saya juga biasa saja.

Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa. Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.

Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda.

Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini.

Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridha dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin

Wassalamu’alaikum Wr Wb

************ ********* ********* ********* ********* ********* *********

********* ********* ***
Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat ‘lamaran’ yang begitu indah. Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa. Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan.

“Kenapa kamu memilih dia……?”

“Kerana dia manusia biasa……. . ” Dia menjawab mantap. “Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya.

Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari. Entah kenapa, justru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku..”

“Maksudnya?”

“Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih ada. betuI tak? Paling tidak…. Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau suatu masa nanti kami jadi miskin.

“Ssttt…… .” Saya menutup mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau kami belum tidur. Terdiam kami memasang telinga. Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing.

“Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama.” Kami kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi masih terngiang terus ditelinga saya.

“Gik…..?”

“Tidur…… Dah malam.” Saya menjawab tanpa menoleh padanya. Saya ingin dia tidur, agar dia kelihatan cantik besok pagi. Rasa mengantuk saya telah hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini.


Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.


Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi sebuah ‘proses usaha’. Betapa indah bila proses menuju pernikahan mengabaikan harta, tahta dan ‘nama’.

Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang ini/itu), ditanggalkan.

Ketika segala yang ‘melekat’ pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya.

Maka semua menjadi indah.

Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan.

Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah. Jadi, bagaimana dengan cinta?

Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir, lalu tumbuh, kemudian merawatnya.


Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa). Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.


Wallahu ‘alam

:: Panassssss ::


baru....panasss..di pasaran kami...

layari http://be-stylo.blogspot.com

Thursday, February 4, 2010

:: xtiviti dipetang hari ::

smlm..cik puteri n cik milia ada aktiviti baru nk dibuat dipetang hari...disebbkan gbr2 yg diambil da nmpk tak cantek sebb gumuks...n kata cik milia...suarnye ada yg da ketat skit..ha, kena wat sesuatu la ni kan...kitrg dah decided that we have to lose more weight!!!...so, sebagai langkah permulaan....n secara kebetulan..cik puteri dah ilang around 4kg sebb kan risau n emosi sblm nk bertunang itu hari...so, cik puteri da kurangkan makan....until now...sekali je sehari makan..huhuhu..kebetulan kat umah skang ni dok sorang..tak de peti ais...n dapor pun kecik je...cik puteri jadi malas lagi nk masak n makan kat umah...

buat permulaan....smlm kitrg balik keje..asalnya plan nk joging area umah cik puteri tu je..tapi ujan plak selebat2nya...kitrg pun aerobik je la kat umah...berpeluh n semput gakle...da lama tak lompat2 gitu...tapi enjoy sebb berpeluh....jam 6.30 ptg da abis aerobik...cik puteri ajak cik milia jalan2 kat area playground bawah umah tue...nk ilang kan panas2 n peluh....kitrg

jalan2...borak2...then pusing2 kat jalan tar...tetiba ada satu keta dtg dr belakang..heran gak nape keta tu lalu sebelah kiri cik puteri..patutnya sebelah kanan cik milia...rupenya cik zurina..bakal pengantin baru tak lama je lagi...dia baru lepas antar cik aziyan balik umah...sempat lagi mengajak kitrg tumpang keta dia...takmola kan..tengah bucuk2 ni..nnt tak pasal2 je bucuk ketenya jugak..hihihihih...perjalanan kitrg diteruskan...then ajak cik milia ke umah cik zurina..saje nk lepaks situ...dijamu nya kitrg ngan sunquick sejuk tanpa gula...pergh!!sedapnye..ilang stress...hikhikhikhikhik...tak lama lepas tu cik puteri mintak ijin nk balik umah le...nk mandi..bdn da gatal2 dek peluh tadi...
kul 11.30mlm baru cik milia balik umah dia...cik puteri kunun nk sambung tgk tv...alih2...tetido sampi jam 5pg baru tersedar cik puteri tetido atas sofa dengan tv tak off..lampu terang..huhuhu..akibat senam tadi la..penattttt......

:: tersentuh ::


cik puteri tersentuh ngan kata2 tue..urm, kekadang tak terasa diri ni tunangan orang...papepun...cik puteri cuba yang terbaik "menjaga hati" semua orang...cik puteri sentiasa mendoakan semuga segala nya berjalan dengan lancar dan bahagia ke akhir hayat...buat en. sayang..i luv you!!!

gbr tu cik puteri amik dari blog cik Cahaya..cik Aziyan..hepi besday buat en. pelangi yea!!!

Tuesday, February 2, 2010

:: promote!! outdoor photography ::

cik puteri just nk promote...adik cik puteri skang ni tengah nk wat portfolio tuk photographer...kebetulan, cik puteri dah pun disiap / di make up kan....so, kitrg pun watla sesi photografi....ni la hasilnya..tapi ni raw pic..blom diedit sepenuh nya lagi...so, sesapa yang berminat..bole la hubungi cik puteri yea...